Uren per dag achter een scherm: we willen het niet, maar doen het wel
64% Nederlanders wil hun schermtijd verminderen, toch lukt het 71% niet
Laptop, televisie en smartphone, onze ogen worden dagelijks blootgesteld aan talloze beeldschermen. De helft (50%) van de Nederlanders vindt dan ook dat ze dagelijks teveel naar een beeldscherm kijken. Voor 49 procent is dit namelijk minimaal 4 uur per dag en voor 14 procent dagelijks zelfs meer dan 8 uur. Bijna tweederde (64%) heeft dan ook de wens zijn of haar schermtijd te verminderen. Maar ondanks dat de meeste Nederlanders zich ervan bewust zijn dat dagelijks te lang naar beeldschermen kijken kan leiden tot oogklachten (77%), lukt het een ruime meerderheid (71%) niet om zich aan dit voornemen te houden, blijkt uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van Specsavers.
Tureluurs van het turen
De dagelijkse schermtijd van Nederlanders ligt hoog. Ruim een kwart (28%) kijkt meer dan 6 uur per dag naar een beeldscherm. Bij dertigers is dit zelfs bijna twee op de vijf (38%). Dit vindt een meerderheid van hen dan ook teveel (61%), net als de helft van alle Nederlanders (50%). Bijna tweederde (64%) wil dan ook graag zijn of haar schermtijd verminderen.
Top 5 redenen waarom we ons beeldscherm gebruik willen minderen
- Ik wil die tijd liever aan andere dingen besteden – 49%
- Ik krijg last van mijn ogen – 26%
- Ik vind kijken naar een beeldscherm nutteloze tijdsbesteding – 25%
- Ik krijg last van mijn van nek/rug – 20%
- Ik voer liever échte gesprekken dan getypte – 18%
Weg met de smartphone
Meer dan de helft (56%) van de smartphonegebruikers vindt dat zij hier teveel tijd aan besteden. Onder Nederlanders tot 30 jaar is dit maar liefst 84 procent. Niet verrassend wordt de smartphone dan ook het meest genoemd als het apparaat waarop we onze schermtijd willen verminderen (58%). Vier op de vijf (82%) Nederlanders jonger dan 30 jaar wil dagelijks minder tijd op hun smartphone spenderen. Driekwart (74%) van de Nederlanders tussen de 30 en 39 jaar heeft dezelfde wens, net als twee op de drie (66%) Nederlanders tussen de 40 en 49 jaar. Mensen ouder dan 50 jaar hebben hier minder behoefte aan. Slechts drie op de tien (31%) Nederlanders in die leeftijdsgroep geven aan de schermtijd op hun smartphone te willen verminderen.
Goede voornemens blijven moeilijk
Toch blijkt het daadwerkelijk uitvoeren van het voornemen van minder dagelijkse schermtijd lastig uitvoerbaar. Een derde (32%) van de Nederlanders heeft zich al wel eens voorgenomen dit te doen en een kwart (27%) is dit nog van plan. Van de eerste groep heeft slechts een op de tien (11%) dit voornemen ook echt volgehouden. 71 procent is na een (of meerdere) poging(en) toch weer teruggevallen in oud gedrag.
Te veel schermtijd kan tot oogklachten leiden
Ondanks dat we graag onze schermtijd willen verminderen en er zelfs fysieke klachten aan onze ogen (26%) en nek en rug (20%) van krijgen, is nog steeds 23 procent van de Nederlanders zich er niet van bewust dat teveel kijken naar beeldschermen oogklachten kan veroorzaken. 77 procent realiseert zich dit wel, maar welke klachten dit dan zijn is niet voor iedereen duidelijk.
“Te lang per dag kijken naar een beeldscherm kan leiden tot oogklachten”, aldus Simone Stad, optometrist bij Specsavers. “Voorbeelden hiervan zijn droge, geïrriteerde ogen, wazig zicht, vermoeide ogen en moeilijk kunnen focussen. Deze klachten zijn meestal tijdelijk van aard. Bij kinderen kan veel dichtbij kijken, zoals achter beeldschermen, en gebrek aan buitenlucht leiden tot bijziendheid, dus dat zij veraf niet scherp meer kunnen zien. We kunnen niet meer zonder schermen, maar het kan zeker geen kwaad om een dagelijks limiet of ‘schermvrije’ uren in te lassen. Voor jongeren tot 20 jaar adviseren we na elke 20 minuten achter een scherm of boek tenminste 20 seconden in de verte te kijken, minstens 30 centimeter afstand te houden van een beeldscherm en daarnaast minstens 2 uur per dag naar buiten te gaan. Voor volwassenen geldt ook om de ogen regelmatig rust te geven en te knipperen.”
Over het onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd onder 1.052 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Het onderzoek is in februari 2019 uitgevoerd door PanelWizard in opdracht van Specsavers.