Ruim 400 musea openen deuren digitaal tijdens Nationale Museumweek
Nationale Museumweek 2021 (van 19 april tot 25 april 2021)
Musea staan te popelen om de deuren weer veilig voor u te openen. Toch kan dat nog niet tijdens de Nationale Museumweek 2021 zolang musea verplicht gesloten zijn. Vandaar dat ook deze editie volledig digitaal zal zijn. Iedereen heeft het afgelopen jaar noodgedwongen moeten leven met vrijheidsbeperkingen. Ook het grondrecht op culturele expressie en vrijetijdsbeleving kwam daardoor onder druk te staan. Publiek kon geen musea meer bezoeken en ruim 400 musea gingen voor lange tijd zelfs dicht. En daardoor beseft iedereen meer dan ooit hoe belangrijk onze (culturele) vrijheid is.
De afgelopen maanden hebben musea in volle verantwoordelijkheid en zoveel als mogelijk meegewerkt aan de bestrijding van de corona-epidemie. Door de beperkingen zijn musea andere innovatieve mogelijkheden gaan creëren om iedereen tóch toegang tot onze museale collecties – ons échte goud – te kunnen blijven bieden. En met succes. Er heeft zich het afgelopen jaar een heuse digitale revolutie voorgedaan in de Nederlandse musea. Daardoor bieden musea online activiteiten aan tijdens de Nationale Museumweek.
Musea gaan digitaal
De Nederlandse musea hebben massaal digitale initiatieven ontwikkeld om bezoekers op afstand toch te blijven bereiken. En die zijn ook in grote getalen gevonden door het publiek. Maar er gaat natuurlijk niets boven de échte fysieke beleving, confrontatie en resonantie met de museale pronkstukken. De musea kijken verwachtingsvol uit om het licht weer aan te doen en de deuren weer te openen voor publiek.
Betaalde museale premium content
Tijdens de digitale Nationale Museumweek 2021, zullen we die digitale initiatieven extra uitlichten. En gaan we op digitale tour door Nederland om de meest bijzondere projecten extra onder de aandacht te brengen. De digitale ontsluiting van museale collecties zal ook een blijvend en steeds belangrijker onderdeel worden van het verdienmodel van musea. Vandaar dat we ook aandacht gaan besteden aan vormen van betaalde digitale museale premium content.
Museumweek met Splinter
Dagelijks komen de meest verassende en inspirerende activiteiten terug in Museumweek met Splinter. Waarin Splinter Chabot op zoek gaat naar bijzondere online verhalen, activiteiten én pronkstukken in de Museumweek. Ook is er wederom een digitaal Gouden Pronkstuk, dit jaar in het museale hart van Nederland, op het Museumplein, waar iedereen in volle vrijheid eigen favoriete pronkstukken kan delen met de rest van Nederland.
Over de Nationale Museumweek
De Nationale Museumweek is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij ruim de 400 musea die zijn aangesloten bij de Museumvereniging,in het hele land, hun collecties op een niet te missen wijze in de schijnwerpers zetten. En zodoende ambassadeurs, fans én nieuw publiek uitnodigen om zich te laten verrassen, inspireren of confronteren met een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is: ons échte goud. Het beoogde resultaat is een sterkere binding van alle inwoners van ons land met de museale collecties van Nederland. De Nationale Museumweek wordt dit jaar voor de zevende keer georganiseerd en is vanwege de coronacrisis volledig digitaal. Het thema is Ontdek samen óns echte goud – in musea.
Over de Museumvereniging
De Nationale Museumweek is een initiatief van de Museumvereniging, de brancheorganisatie van ruim 400 musea in Nederland. Samen werken zij aan het versterken van het publiek belang van musea door een blijvende binding van alle inwoners van ons land met museale collecties te stimuleren. De Museumvereniging is ook initiatiefnemer van het digitale platform Museumkids en de Museumkidsweek die jaarlijks plaatsvindt tijdens de herfstvakantie. Daarnaast is de vereniging uitgever van de Museumkaart. In 2019 hebben zo’n 1,4 miljoen kaarthouders ruim 9 miljoen bezoeken gebracht waarvoor de musea meer dan 60 miljoen euro hebben ontvangen. Juist in onze snel veranderende samenleving vertellen musea verhalen die we niet mogen vergeten. Met hun collecties verrassen en verrijken musea bezoekers, gemeenschappen en de maatschappij als geheel. Want alleen samen vertellen musea het steeds veranderende verhaal van onze samenleving.