Patiëntenparticipatie gebeurt in de spreekkamer

Slimopkomenvoorjezelf.nl leert patiënten gesprekstechnieken

‘Help; mijn patiënt beschikt over kennis.’ 

Patiëntenverenigingen spelen een steeds belangrijkere rol bij het overbrengen van relevante informatie over aandoeningen aan patiënten. Ook informeren zij hun leden over hun rechten. Artsen blijken het echter niet altijd makkelijk te hebben met deze toenemende groep aan mondige patiënten. En patiënten weten vaak niet zo goed hoe ze met deze kennis moeten omgaan. Hoe zorg je dat als je patiënt een goed gesprek kunt voeren met je zorgverlener? 

 Het zorgsysteem dat een ongelijke macht- en kennisverhouding met zich meebrengt is nog niet ingericht op patiënten die meedenken en meedoen. Verzekeraars gaan over geld in de zorg. Als arts ben je verantwoordelijk voor de geleverde zorg. Er is nog een lange weg te gaan in het omarmen van de patiënt als meedenkende en meewerkende partner.

Om dat proces te verbeteren sloegen de volgende patiëntenverenigingen, met ondersteuning van het Ministerie van VWS, de handen ineen: Vereniging van Mensen met Brandwonden, Whiplash Stichting Nederland, Vereniging ME/CVS Stichting Nederland, Q-uestion Stichting voor Mensen met Q koorts, Nederlandse Vereniging voor Lymepatiënten en de Nederlandse Coeliakie Vereniging .

Zij bouwden de afgelopen jaren hard aan het bouwen van een kennisbank met antwoorden op ziekte specifieke en ziekte overstijgende vragen. Deze kennisbank is gericht op het vermeerderen van kennis bij patiënten om ze zo meer actief te laten participeren in hun eigen ziekteproces. Maar veel kennis kan ook averechts werken merkten ze. Ze bouwden daarom een aanvullende tool; www.slimopkomenvoorjezelf.nl.

Bianca Rootsaert, directeur van de Nederlandse Coeliakie Vereniging, is binnen het samenwerkingsverband initiatiefnemer van slimopkomenvoorjezelf.nl: ‘Wij zagen dat patiënten kennis soms als wapen inzetten bij hun arts. Dat helpt niet. Daarom vind ik dat we als patiëntenverenigingen ons niet alleen verantwoordelijk moet voelen voor het juiste kennisniveau van patiënten, maar ook dat we ze leren hoe je deze kennis op de juiste manier inzet. Dat er binnen de zorgrelaties ook echt naar elkaar geluisterd kan worden. Het is mijn overtuiging dat dit een belangrijke rol speelt in het laten slagen van patiëntenparticipatie; niet aan de beleidstafel, maar in de spreekkamer zelf.‘

In de tool leren patiënten welke gesprekstechniek goed bij ze past en worden tips gegeven over hoe een patiënt kennis kan inzetten op een manier die bij iemand past. En op een manier die werkt.

De komende jaren zullen de patiëntenorganisaties de tool evalueren en het effect meten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *