Onduidelijke etiketten en ongezonde verleidingen staan gezonde keuze in de weg
Consumentenbond start campagne ‘Gezonde Keuze’
We zijn er vrijwel allemaal mee bezig: gezonder leven. Of het nu gaat om gezonder eten (66%), afvallen (45%) of fitter worden (73%). Vrijwel alle Nederlanders (91%) hebben interesse in één of meerdere van deze thema’s, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond*. Maar het blijft een uitdaging om een gezonder eetpatroon vol te houden. Het (ongezonde) aanbod en de onduidelijkheid die consumenten ervaren in de supermarkt spelen hierbij een grote rol. Zo vindt ruim de helft (56%) dat het aanbod in de supermarkt gezonder moet en vindt nog eens 69 procent dat etiketten duidelijker moeten aangeven of het product nu wel of niet gezond is. Om consumenten te helpen bij een gezonder eetpatroon is de Consumentenbond deze maand de campagne ‘Gezonde Keuze’ gestart.
“Gezonder aanbod en minder verleidingen a.u.b.”
“Bij de Consumentenbond zijn we continu bezig om onduidelijkheden, met name met betrekking tot misleidende etiketten, aan de kaak te stellen bij supermarkten, levensmiddelenfabrikanten en de overheid. De wirwar aan claims maakt het de consument niet makkelijker; 46 procent geeft dan ook aan niet alles te geloven wat er op de etiketten staat. Uitermate frustrerend voor de vele Nederlanders die graag een gezonde keuze willen maken in de supermarkt. Vandaar dat wij niet kunnen wachten tot het onafhankelijke voedselkeuzelogo Nutri-Score** in 2021 zijn officiële intrede doet in de Nederlandse supermarkt,” zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond.
Maar het zijn niet alleen de etiketten die consumenten zien als belemmering om gezonder te gaan eten. Zo vindt 61 procent dat er minder reclame gemaakt moet worden voor ongezonde voeding. Ook het aanbod in de supermarkt moet voor 56 procent van de respondenten echt gezonder. Zo zijn suikers en zout nog steeds overmatig aanwezig in veel producten. Het ongezonde aanbod speelt consumenten die graag gezonder willen eten dan ook parten. Zo’n 60 procent geeft aan hierin belemmerd te worden door ongezonde verleidingen. Voor consumenten die willen afvallen ligt dit percentage nog hoger, namelijk 67 procent.
Gezond eten duur imago
58 procent meent dat gezond eten duurder is dan de ongezonde keuze. Niet zo vreemd dus dat een gezonder eetpatroon en afvallen bij bijna drie op de 10 respondenten wordt belemmerd omdat men het te duur vindt. Maar als je goed zoekt in de supermarkt kun je zeker voordelig een gezonde maaltijd op tafel zetten. Koop bijvoorbeeld groenten of fruit van het seizoen.
“Kijkend naar de resultaten van ons onderzoek blijkt maar weer dat we in de supermarkt nog een wereld te winnen hebben als het gaat om de consument makkelijk een gezonde keuze te laten maken”, aldus Molenaar.
Consumentenbond helpt bij het maken van een gezonde keuze
Om consumenten een zetje in de juiste richting te geven start de Consumentenbond deze week met de campagne ‘Gezonde Keuze’. Tien weken lang informeren zij consumenten over voeding, fitheid, balans en rust. Met een 10-delige e-mailreeks en online events maken zij het de consument een stukje makkelijker om in de supermarkt en daarbuiten gezonde keuzes te maken voor een gezond en gebalanceerd leven. Ga naar de website van de Consumentenbond om je in te schrijven.
[divider color=”blue” type=”solid” width=”100%” height=”1px” float=”left”][/divider]
*Onderzoek is uitgevoerd door de Consumentenbond in december 2020 onder 1.052 Nederlanders representatief voor de Nederlandse bevolking van 25 jaar en ouder.
** Nutri-Score is een voedselkeuzelogo. Het geeft met verkeerslichtkleuren (groen tot rood) en letters (A tot E) een oordeel over de voedingswaarde van een product.