Nederlander wil wel biologisch eten, maar niet tegen elke prijs
Consument wil niet meer dan 30 procent extra betalen voor biologische variant van vlees
De afgelopen jaren hebben supermarkten hun biologisch assortiment verder uitgebreid en is de landelijke omzet op biologisch vlees flink toegenomen. Gesteund door stakende scholieren en een nieuw klimaatakkoord is het dan ook niet gek als deze trend door zal zetten. Tegelijkertijd blijft Nederland met een verwacht marktaandeel in 2025 van 7 procent biologische voeding consumptie nog sterk achter op landen als Zweden (22%), Denemarken (23%), Duitsland (9%) en de Verenigde Staten (11%).
Uit onderzoek van Simon-Kucher & Partners blijkt dat bijna iedereen biologisch vlees graag in de schappen van de supermarkt ziet. Daarentegen geeft enkel een kwart van de consumenten aan ook daadwerkelijk regelmatig biologisch vlees te kopen. De belangrijkste reden om toch niet voor biologisch te kiezen? 80 procent van de ondervraagden vindt biologisch vlees te duur.
Gemiddeld willen we tussen de 25 en 30 procent meer betalen voor biologisch vlees. Het maakt hierbij weinig uit of het om bijvoorbeeld kipfilet of rundergehakt gaat. Dit verschil is opvallend gezien biologische kip in de supermarkt al snel twee keer zoveel kost als niet-biologische kip, tegenover biologisch rundergehakt waarvoor je slechts 40 procent extra betaalt.
De noodzaak voor het kopen van biologisch vlees voelt de consument alleen in de supermarkt. Enkel 16 procent vraagt zich tijdens het eten af of het vlees op hun bord wel biologisch is, daarbij stelt slechts 17 procent spijt te hebben na het eten van een stukje niet-biologisch vlees.
Onno Oldeman, managing partner Nederland Simon-Kucher & Partners, constateert dat de consument wel degelijk bereid is te betalen voor het keurmerk ‘biologisch’, maar dat deze betalingsbereidheid een stuk lager ligt dan prijzen waarvoor biologisch vlees vandaag de dag in het schap ligt. “Naar verwachting zal verdere groei van de afzet in biologisch vlees sterk afhankelijk zijn van een aanpassing in de prijs. Zo lang de consument de keuze blijft houden tussen niet-biologisch en biologisch blijft prijs de grootste drijver voor het overgrote deel van de consumenten”, aldus Oldeman.