Merendeel roomijs, oploskoffie en drop vol oneerlijke kokos

2100607-082
Uit onderzoek van Questionmark naar kokos als productingrediënt komt naar voren dat de meeste producten met kokos niet als zodanig worden verkocht. In totaal zijn 28.665 producten onderzocht die kokos bevatten*. Slechts zo’n 15% hiervan wordt verkocht met kokos als ‘selling point’ (kokosmelk, kokosmakronen, satésaus met kokos, etc.). Dit betekent dat er hiernaast nog zo’n 24.500 andere producten zijn die kokos bevatten. Enkele opvallers: van de roomijsproducten bevat zo’n 65% kokos. Bij oploskoffie is dit 60% en bij drop 53%. Nederland verwerkt en consumeert jaarlijks zo’n 107 miljoen kokos en is daarmee na de VS de grootste ter wereld. Veel kokosboeren verdienen niet genoeg om hun gezin te onderhouden of leven zelfs onder de armoedegrens van $1,90 per dag. Fairfood vraagt tijdens de Fair Trade Week (6 t/m 14 mei) extra aandacht voor deze misstand.

* Onderzoeksgegevens opvraagbaar bij Fairfood.

Kokosolie: smelt in je mond, niet in je hand
Bij kokosnoten, kokosmelk en kokoswater ligt het voor de hand dat zij kokos bevatten, maar de meeste kokos is verwerkt als kokosolie in met name snoep, koekjes en ijs. Daarnaast is het een ingrediënt in veel sauzen, koffiecreamer, chocoladeproducten en babyvoeding. Doordat kokosolie pas boven kamertemperatuur (24-26 °C) vloeibaar wordt, wordt het veel gebruikt in roomijs en chocoladeproducten (zoals M&M’s). Daarnaast heeft kokos korte vetzuren die je lichaam gemakkelijk opneemt; hierdoor wordt het veel gebruikt in gezondheidsproducten en babyvoeding. Kokos is de laatste jaren aan een opmars begonnen als een van de nieuwe superfoods. De kokoskoorts verspreidt zich razendsnel onder foodies, modellen en fitnessfanaten.

Innovatieve campagne voor 100% eerlijke kokos
Fairfood is een innovatieve campagne gestart om te zorgen dat de industrie versneld haar kokosketen eerlijker maakt. Niet alleen door aandacht te vragen voor de problemen, maar ook door bij te dragen aan (mogelijke) oplossingen. Deze zomer zal Fairfood zelf een 100% eerlijke, verse kokosnoot uit Indonesië op de markt brengen. De eerlijkheid wordt gegarandeerd met de baanbrekende blockchain technologie, waarop onder andere de Bitcoin is gebaseerd. Elke stap in de keten is transparant, traceerbaar en in de cloud vastgelegd. Hierdoor is de prijs die de boer en eventuele tussenpersonen krijgen direct zichtbaar en wordt fraude nagenoeg onmogelijk.

Geen leefbaar loon voor kokosboeren
Wereldwijd zijn er 16 miljoen kokosboeren actief, bijna drie keer zoveel als cacaoboeren. Velen van hen krijgen lage prijzen voor hun kokos en verdienen onvoldoende om hun gezin te onderhouden. Indonesië, India en de Filipijnen zijn de landen met de meeste kokosboeren. In de Filipijnen leeft 41-60% van de kokosboeren in armoede en 40% van de werknemers.


Fairfood is een innovatieve non-profit campagneorganisatie die zich hard maakt voor eerlijke en transparante voedselketens. Wij zijn er om de mensen te helpen die ons voedsel zaaien, oogsten en verwerken.

www.fairfood.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *