Glutenvrij aanbod buiten de deur “nog steeds onvoldoende”
Mensen met coeliakie ervaren het glutenvrije aanbod in horeca en catering als beperkt en onveilig
Ondanks de toegenomen aandacht voor glutenvrij eten blijkt uit onderzoek van Schär, onder zowel Nederlanders met een glutenintolerantie (coeliakie) als horeca- en cateringbedrijven, dat het glutenvrije aanbod buiten de deur nog steeds als onvoldoende wordt ervaren. Bijna twee derde (60%) van de ondervraagden met een glutenintolerantie ondervindt het glutenvrije aanbod in horeca en catering als zeer beperkt en 54% vindt het niet veilig door kans op kruisbesmetting met gluten. Daarnaast wordt de kennis van chefs en personeel rondom (het bereiden van) glutenvrij eten, zowel door de groep die een glutenvrij dieet volgt als de horeca en catering zelf, als beperkt ervaren.
De horeca- en cateringbedrijven zien het bereiden van glutenvrij eten vaak als een belemmering van de dagelijkse praktijkvoering. Toch ligt er een groeiende kans om de groep die glutenvrij moeten eten goed te bedienen. Naar schatting volgt op dit moment zo’n 3% van de Nederlandse bevolking vanuit medische noodzaak een glutenvrij dieet en dit aantal zal naar verwachting in de toekomst stijgen naar 6% door onder andere een betere diagnostiek*. Het werkelijke omzetpotentieel ligt nog hoger omdat ook deze groep vaak met één of meerdere personen buiten de deur eet.
Glutenvrij aanbod onvoldoende
Uit het onderzoek van Schär blijkt dat de groeiende groep mensen die een glutenvrij dieet moet volgen regelmatig buiten de deur eet: een derde (33%) maandelijks en bijna 1 op de 10 (9%) wekelijks. Maar een goede horecagelegenheid vinden om met vrienden en familie te eten is voor hen niet makkelijk. Naast het feit dat meer dan de helft (60%) het glutenvrije aanbod buiten de deur als zeer beperkt ervaart, vindt een kwart (25%) ook de kwaliteit onvoldoende (smaak, bereidingswijze etc.). Pizzeria’s scoren zeer slecht zowel op aanbod (43%) als op kwaliteit (26%). Maar bedrijfs- en schoolcatering/restaurants spannen de kroon, 42% vindt het aanbod zeer slecht en slechts 3% vindt de kwaliteit goed. Restaurants en hotels scoren iets beter, maar ook hier vindt meer dan de helft het aanbod en de kwaliteit onvoldoende.
“Het ene restaurant weet precies hoe de vork in de steel steekt en ergens anders heeft niemand er kaas van gegeten. Het verschil is enorm. Vaker dan nodig ontbreekt kennis of is het aanbod op de menukaart minimaal. Als glutenvrije eter word je dan onzeker of voel je je niet serieus genomen. Al is de wil er bij de meeste restaurants wel heb ik het idee. In mijn ideale wereld heeft elk restaurant kennis, kunde én aanbod in huis. Soms wil je meer dan verplicht die ene salade eten.” – Marit Kuipers, Maak het Glutenvrij, waar ze haar eigen ervaringen en die van anderen verzamelt op een kaart met glutenvrije hotspots in Europa.
Gevoel van onveiligheid
Voor mensen met een glutenintolerantie is het belangrijk dat zij zich aan een strikt glutenvrij dieet houden. Zelfs een kruimel gluten kan al klachten geven. Daarom is het essentieel dat er geen kruisbesmetting is met gluten. Helaas blijkt uit het onderzoek van Schär dat het onduidelijk is voor meer dan de helft (51%) van de mensen met een glutenintolerantie waar ze veilig glutenvrij kunnen eten. Daarnaast vindt ook meer dan de helft (54%) het aanbod in horeca en catering nog niet veilig door kans op kruisbesmetting met gluten. Het wegnemen van dit onveilige gevoel begint bij goede en duidelijke informatie over allergenen en glutenvrije menuopties op de websites van horeca- en cateringbedrijven. Hier baseert namelijk 74% van de ondervraagden met een glutenintolerantie hun keuze op wanneer zij op zoek zijn naar een gelegenheid om glutenvrij te eten. Chefs en bediening zijn cruciaal. Zij moeten ervoor zorgen dat het glutenvrije eten op de juiste manier bereid wordt en moeten in staat zijn om het juiste (glutenvrije) advies te geven.
Kennis bij chefs en bediening essentieel
Glutenvrij wordt vaak nog onterecht als lifestyle trend gezien en daarmee niet altijd serieus genomen. Maar slechts 28% van de ondervraagden met een glutenintolerantie voelt zich serieus genomen wanneer ze buiten de deur gaan eten. Dit komt mede doordat zij de kennis van chefs en personeel rondom gluten en het (bereiden van) glutenvrij eten als beperkt ervaren. Ook de horeca- en cateringbedrijven zelf geven aan dat de kennis over glutenvrij eten nog veelal onvoldoende is bij hun personeel, terwijl dit juist zo belangrijk is. 83% van de ondervraagden met een glutenintolerantie praat altijd uitgebreid met de bediening en geeft aan dat ze glutenvrij moeten eten als (voorzorgs) maatregel. Een kleine groep (12%) neemt zelfs een kijkje in de keuken en praat met de chef om te kijken of ze veilig glutenvrij werken. Ook de Nederlandse Coeliakie Vereniging (NCV) adviseert haar leden om altijd vooraf contact op te nemen met de kok of het hoofd van het bedienend personeel. Het is dan ook niet voor niets dat ruim de helft (61%) van de ondervraagden die glutenvrij moeten eten hun restaurantkeuze baseert op informatie van de chef of het bedienend personeel.
Praktisch advies
Horeca- en cateringbedrijven geven in het onderzoek van Schär aan dat zij (het bereiden van) glutenvrij eten nog vaak als een belemmering zien van de dagelijkse praktijkvoering. Als marktleider op het gebied van glutenvrije voeding wil Schär het tegendeel bewijzen. Schär zet haar kennis en ervaring in om horeca- en cateringbedrijven te helpen de grote groep mensen die glutenvrij moeten eten goed te bedienen. Het glutenvrije merk geeft advies, personeelstrainingen en voorziet in ondersteunende en educatieve materialen. Daarnaast is er een specifiek en gevarieerd glutenvrij assortiment van Schär voor horeca en catering dat speciaal is ontwikkeld om besmetting met gluten te voorkomen. Ook zijn er online tools, o.a. de Schär Gluten Free-app, om het glutenvrije aanbod zichtbaar te maken voor de consument.
Zie voor meer informatie www.drschaer-foodservice.com.
* GFK shopper insights NL – Glutenvrij 2017