Ekoplaza als eerste supermarkt op weg naar een BPA-vrij assortiment

People at supermarket checkoutEkoplaza vindt het belangrijk dat er biologische producten verkrijgbaar zijn, met aandacht voor mens en dier, zonder schadelijke stoffen. Om deze reden is Ekoplaza, als eerste supermarkt op weg naar een BPA-vrij assortiment.

Er worden regelmatig vragen gesteld over het gebruik van Bisfenol A (BPA) in de verpakkingen. BPA is een chemische stof die veel wordt gebruikt in verpakkingsmateriaal van voedsel, om het plastic meer elastisch te maken. Het stofje komt voornamelijk voor in blikken en de coating van deksels en potten. Verschillende onderzoeken en media brengen BPA in verband met hormoonverstoring en schade aan ogen, huid of luchtwegen. Daarom wordt de inname van grote hoeveelheden gezien als een gevaar voor de gezondheid.

In de afgelopen jaren heeft Ekoplaza op de achtergrond hard gewerkt aan een volledig BPA-vrij assortiment. De doelstelling om volledig BPA-vrij te zijn is vastgelegd op 1 april 2017, de huidige status wordt hier nader toegelicht.

Ontwikkelingen naar BPA-vrij
Steven IJzerman, kwaliteitsmanager bij Ekoplaza: “Door de bewuste keuze om samen te werken met leveranciers die net als Ekoplaza biologisch werken, is de bereidheid tot ontwikkeling hoog. Hierdoor hebben we in de afgelopen jaren zeer goede stappen gezet!” De eerste stap die Ekoplaza heeft gezet, is het aanbieden van BPA-vrije kassabonnen.  Sinds vier jaar zijn de bonnen volledig BPA-vrij. In het kader van duurzaamheid vraagt het winkelpersoneel de klant altijd of het nodig is om de bon te printen. Daarnaast is Ekoplaza met alle leveranciers in gesprek gegaan om de wens met hen te bespreken. “Vanaf dat moment zijn onze leveranciers hard gaan werken om een omschakeling te maken naar BPA-vrije verpakkingen. En met succes! Ekoplaza is als een van de eerste met BPA-vrije conserven in glas en kokosmelk en tomaten in blik,” aldus IJzerman.

Er is licht aan het einde van de tunnel en Ekoplaza is goed op weg naar een 100% BPA-vrij assortiment. Op dit moment zijn de laatste leveranciers in omschakeling. Niet alleen huismerken, maar ook de producenten van A-merken zijn er proactief mee aan de slag.

Stappen die nog gezet moeten worden
Ekoplaza wil een assortiment aanbieden waarop de consument kan vertrouwen. Ze dragen graag de verantwoordelijkheid voor de gezondheid van de teler, het milieu en jou. Dit zodat je bij Ekoplaza zonder zorgen inkopen kunt doen. Ekoplaza wil niet afwachten, maar juist samen met de leveranciers proactieve duurzame ontwikkelingen doormaken. Doordat Ekoplaza de juiste prijs kan bieden, hebben leveranciers de ruimte om deze ontwikkelingen door te zetten. IJzerman: “Omdat er veel komt kijken bij het omschakelen naar 100% BPA-vrij, hebben helaas niet alle leveranciers de streefdatum van 1 april 2017 gered. Uiteraard is dit geen reden om de deur te sluiten, maar juist om nog meer samen te werken!”

Het klein aantal merken die de streefdatum niet hebben gehaald, werken er hard aan om voor het einde van 2017 een BPA-vrije verpakking te kunnen garanderen. Het gaat om een aantal conserven in blik en een leverancier van dierenvoeding. De betreffende bedrijven hebben met regelmaat hun producten laten controleren en hebben nog nooit sporen van BPA aangetroffen.

De welwillendheid van deze bedrijven geeft ons het vertrouwen dat we op weg zijn naar een BPA-vrij assortiment en in het huidige jaar hier een garantie op kunnen geven!

2913-logo-138b007219af04f162602462363f14f5

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *