Albert Heijn pleit voor landelijke invoering Nutri-score
Albert Heijn is voorstander van het voedselkeuzelogo Nutri-score. Dit logo geeft in één oogopslag met een kleur en lettercode aan welke producten binnen een productgroep gezonder zijn dan andere. Bij de invoering zijn een breed draagvlak en landelijke invoering belangrijk. Dit maakt het voor alle consumenten makkelijker de gezonde keuze te maken. Na de zomer start Albert Heijn met het Nutri-score logo bij het online assortiment om te kijken wat de reacties van klanten zijn en of Nutri-score hen helpt een gezondere keuze te maken.
Albert Heijn begon vorig jaar al met het aanjagen van de introductie van Nutri-score in Nederland na positieve ervaringen van zusterbedrijf Delhaize in België. Ook andere partijen, waaronder het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, hebben een voorkeur uitgesproken voor Nutri-score. In november 2018 diende Albert Heijn daarom een verzoek in tot goedkeuring van Nutri-score bij de staatssecretaris van VWS.
Inmiddels neemt het draagvlak voor dit Franse voedselkeuzelogo toe en daar wil de supermarkt graag aan meebouwen. Daarom krijgen alle eigenmerk-producten op ah.nl na de zomer het logo. Daarna wil Albert Heijn starten met productcategorieën in de winkel waarbij klanten graag geholpen worden met een gezondheidslogo zoals zuivel en ontbijtproducten. Ervaringen deelt Albert Heijn met betrokken partijen om gezamenlijk tot het beste resultaat te komen.
Anita Scholte op Reimer, hoofd kwaliteit en duurzaamheid bij Albert Heijn: ‘Sinds de afschaffing van het Vinkje mist een helder voedselkeuzelogo waarmee klanten geholpen worden als ze bij het schap staan. Albert Heijn heeft diverse systemen bekeken en is voorstander van het Franse Nutri-score. Dit logo informeert klanten op een gedegen, duidelijke en volledige manier in één oogopslag over de nutritionele waarden van het product. Het zou mooi zijn als Nutri-score zowel door de overheid, het bedrijfsleven en andere betrokken organisaties wordt omarmd zodat het voor alle consumenten in Nederland een stuk makkelijker wordt de gezonde keuze te maken.’
Albert Heijn vult dagelijks zo’n vijf miljoen borden in Nederland en wil klanten graag helpen bij het maken van een gezondere keuze. Dat doet de supermarkt met een groot assortiment verse producten, het continu verbeteren van receptuur door de reductie van suiker, zout en verzadigd vet, met informatie over gezondere keuzes en door inspiratie te bieden voor een actievere leefstijl.