Albert Heijn lanceert Mijn Voedingswaarden op ah.nl
Inzicht in voedingswaarden van boodschappen maakt bewust boodschappen doen makkelijker
Met de lancering van de online dienst Mijn Voedingswaarden wil Albert Heijn klanten helpen bewustere keuzes te maken bij hun dagelijkse aankopen. De service biedt klanten inzicht in de voedingswaarden van de producten die zij gekocht hebben. Ook biedt de dienst alternatieve producten op basis van de door de klant gekozen voedingswaarde, wat bewust boodschappen doen makkelijker maakt. Dit is een volgende stap in de ambitie van Albert Heijn om klanten te inspireren om gezonder te leven. De service is beschikbaar op ah.nl voor klanten met een persoonlijke bonuskaart.
De online dienst is ontwikkeld door Albert Heijn en heeft daarbij onder andere gebruik gemaakt van de medische expertise van het UMC Utrecht. Met toestemming van de klant laat de supermarkt zien hoeveel suiker, voedingsvezels, zout, eiwitten, verzadigd vet, calorieën en koolhydraten hij recent gekocht heeft. De dienst toont welke aankopen het meeste suiker, eiwitten etc. per 100 gram bevatten. Daarnaast kunnen klanten alternatieve producten uit hetzelfde assortiment bekijken die meer of minder van de gekozen voedingswaarde bevat. Albert Heijn maakt geen onderscheid tussen eigen en overige merken.
Inzicht en alternatieven
Albert Heijn krijgt steeds vaker vragen over wat er in producten zit en hoe gezond of ongezond deze zijn. De supermarkt vult per dag ruim 5 miljoen borden en heeft dus bij uitstek de mogelijkheid om klanten hierbij te helpen. En iedere klant is anders. De voedingsbehoeften van bijvoorbeeld kinderen verschilt van die van ouderen, sportieve mensen of klanten met diabetes.
Prof. dr Wouter W. van Solinge, Ambassador eHealth & Big Data bij het Universitair Medisch Centrum in Utrecht: “In de praktijk komen wij toch nog vaak tegen dat patiënten met een hoge bloeddruk denken dat een boterham met kaas een gezonde maaltijd voor hen is. Etiketten lezen en dat vertalen naar wat voor jou gezond is, is moeilijk en de vergelijking maken met alternatieven al bijna onmogelijk. Deze service maakt het voor mensen heel inzichtelijk of hun aankopen passen bij hun lifestyle of dieet; eiwitrijk voor een sportief leven of zoutarm bij een hoge bloeddruk.”
Preventieve eHealth oplossing
Van Solinge vervolgt: “De dienst is een voorbeeld van hoe eHealth de consument sturing kan geven aan zijn eigen gezondheid, werkt preventief, leidt tot een betere kwaliteit van leven en kan bijdragen tot een daling van de zorgkosten. Wij hopen dat dergelijke toepassingen mensen inspireren een gezondere lifestyle aan te nemen. Als je data analytics koppelt aan voeding, zijn de mogelijkheden legio.”
Buck van der Werf, verantwoordelijk voor dit digitale initiatief bij Albert Heijn: “Bij Albert Heijn inspireren we graag onze klanten om een bewustere levensstijl aan te nemen. Als voortrekker willen we goede voorlichting geven met producten die passen in een gezondere levensstijl. Wij zien namelijk een stijgende behoefte bij klanten om bewuster boodschappen te doen. Deze dienst is daarom een goede aanvulling op de recente invoering van gezondere versproducten, de Allerhande Box, de suikerwijzer en onze Allerhande magazine.”
Op verantwoorde wijze teruggeven
Buck van der Werf gaat verder: “Het is een geweldige manier om onze trouwe klanten iets terug te geven, namelijk het in beeld brengen van de voedingswaarden van je laatste boodschappen. En we zijn nog niet klaar. We willen de service verder ontwikkelen zodat het nog beter aansluit op de wensen van de klant. We horen daarom graag wat hun ervaringen en wensen zijn. In de verdere ontwikkeling zullen we dat zeker meenemen.”