Geefstress: vier op de tien Nederlanders willen graag indruk maken met cadeau

36 procent geeft alleen presentjes die hij of zij zelf óók leuk vindt

Een cadeautje geven blijkt niet helemaal onzelfzuchtig. Zo vindt maar liefst 43 procent van de Nederlanders het belangrijk dat hun cadeau indruk maakt en geeft ruim een derde enkel cadeaus die zij zelf ook leuk vinden. Dit blijkt uit onderzoek van brievenbusboompjesverzender Treemore onder 1.025 Nederlandse volwassenen. 

Vooral vrouwen denken bij het geven van cadeaus ook aan hun eigenbelang. Zo maakt maar liefst 48 procent van hen graag indruk op anderen met hun cadeau en geeft 42 procent alleen cadeaus die ze zelf ook wel willen hebben. Onder mannen bedragen deze percentages 38 en 29 procent. Verder lijkt leeftijd een grote rol te spelen. Respondenten jonger dan dertig jaar willen aanzienlijk vaker imponeren met hun presentje (59 procent) dan zestigplussers (29 procent). “Cadeautjes geven is vaak net zo leuk als ze krijgen”, zegt Maarten van den Berg, oprichter en eigenaar van Treemore. “Ik kan me dus goed voorstellen dat iemand graag een indrukwekkend cadeau geeft. In zekere zin geef je een stukje van jezelf aan de ander en versterk je daarmee jullie band.”

Cadeau verplichting
Uit het onderzoek blijkt verder dat veel Nederlanders cadeaus geven als een ‘moetje’ ervaren. Zo voelt maar liefst twee derde van de ondervraagden zich weleens verplicht een cadeau te geven. Ook hiervoor zijn jonge respondenten aanzienlijk gevoeliger (81 procent) dan oudere Nederlanders (51 procent). Mogelijk komt dit doordat cadeauwensen ons regelmatig worden voorgekauwd. Ruim een kwart van de cadeau gevers wijkt namelijk nooit af van tips of verlanglijstjes. Van den Berg: “Je hoeft je helemaal niet gedwongen te voelen cadeaus te geven. Het is misschien een cliché, maar vaak is je aanwezigheid op een feestje vele malen belangrijker. Tegelijkertijd helpen cadeau tips en verlanglijstjes met de denkrichting, maar dan is het verrassingseffect wel weg. Doe vooral iets wat bij jou past en waarvan jij denkt dat de ontvanger lang plezier heeft.”

Impact
Hoewel cadeaus vaak positief bedoeld zijn, hebben de cadeaus die Nederlanders geven regelmatig negatieve impact. Zo geeft 31 procent van de Nederlanders cadeaus die bijdragen aan bestaande (gezondheids)problemen van de ontvanger. Denk hierbij aan alcohol, ongezond eten of cadeaus gerelateerd aan gokken. Tegelijkertijd houdt een op de vijf Nederlanders wel rekening met de klimaatimpact van een cadeau. Theoretisch opgeleiden staan hier vaker bij stil (25 procent) dan praktisch geschoolden (16 procent). Van den Berg: “Idealiter geef je iets waar de ontvanger en de wereld beter van worden. Duurzame cadeaus met een mooi verhaal én een positieve klimaatimpact leveren wat dat betreft een win-win-win situatie op; je maakt niet alleen indruk, je bent ook nog eens ludiek en je helpt er echt iemand mee. Zo profiteren de ontvanger, de gever en de planeet ervan.”

Over Treemore
Treemore wil de natuur herstellen én mensen ermee in verbinding brengen. Dit doet de organisatie door kleine boompjes inclusief kweektips in een uniek en beschermd concept de wereld in te sturen. Met de verkoop van zijn producten wil oprichter Maarten van den Berg de wereld een beetje veerkrachtiger maken. Niet alleen met de bomen zelf, maar ook door €1,- per boompje te doneren aan natuurherstel. Ondertussen verzendt Treemore ruim 80.000 boompjes per jaar. Voor meer informatie, bekijk de website: https://www.treemore.eu/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *