70% van de Nederlanders raakt gedemotiveerd om te sporten door het zien van before en after foto’s
Abbey Hoes en ASICS tonen de positieve effecten van sporten op de mind aan tijdens World Mental Health Day
Ondanks dat er op social media steeds meer een beweging ontstaat voor ‘Insta reality’, blijft voor velen de druk bestaan om het perfecte plaatje te delen. Van squatten in de gym tot de eindsprint na een energieke run; we posten maar al te graag hoe lekker we bezig zijn. De before en after foto’s vullen dagelijks onze tijdlijn en laten de meest spectaculaire fysieke transformaties en prestaties zien. Een goede motivatie om het sporten zelf weer op te pakken zou je denken, maar nieuw onderzoek1 van ASICS, ter ere van World Mental Health Day, toont aan dat deze beelden niet bijdragen aan onze mentale gezondheid. Bijna de helft van de Nederlanders vindt zelfs dat het delen van dit soort beelden verboden moet worden.
#DramaticTransformation
Met de hashtag #DramaticTransformation, welke op World Mental Health Day wordt gelanceerd, wil ASICS de beleving van de maatschappij op bewegen voor enkel fysieke veranderingen ter discussie stellen. Het doel van sporten waar doorgaans de nadruk op ligt. Een derde van de Nederlanders wordt namelijk onzeker over zijn eigen lichaam door het zien van before en after foto’s en meer dan tweederde gelooft dat de obsessie van de maatschappij met het perfecte lichaamsbeeld onze mental health schaadt. In samenwerking met Abbey Hoes wil ASICS daarom de focus leggen op de kracht van lichaamsbeweging op de mind.
Dat je je na een workout vaak een stuk beter voelt is ook geen toeval. Het onderzoek, onderdeel van een nieuwe ASICS-campagne, laat namelijk zien dat regelmatig sporten de mentale gezondheid een boost geeft. Het verhoogt het humeur, verbetert de slaap, helpt stress te verminderen en kan ook de kans op een depressie verkleinen2. Na een dag achter je laptop toch nog even een workout doen, lijkt zo meer voor- dan nadelen te hebben. Maar, toch weerhoudt de cultuur van de before en after foto’s mensen ervan om in beweging te komen. 70% van de Nederlanders raakt namelijk eerder gedemotiveerd door het zien van fysieke transformatie foto’s, dan dat het hen motiveert. Daar wil ASICS verandering in brengen.
Op bovenstaande beelden van fotografe Sophie Harris-Taylor is Abbey te zien voor en na een workout. Er is weliswaar geen drastische fysieke verandering te zien, maar ASICS wil duidelijk maken dat niet alle voordelen van lichaamsbeweging direct zichtbaar zijn. Met de beelden daagt ASICS mensen uit om de positieve effecten van sporten op de mind te ondervinden. Iedere workout kan bijdragen aan het ervaren van een mentale uplift.
Abbey Hoes: “Samen met ASICS wil ik vandaag, op World Mental Health Day duidelijk maken dat sporten niet alleen goed is voor de fysieke gesteldheid van je lichaam. Ontzettend zonde dat zoveel mensen gedemotiveerd raken om te sporten door het zien van andermans before en after foto’s. Zelf sport ik graag om me fit te voelen en mijn hoofd leeg te maken, want na een workout voel ik me altijd beter. Dat zie je terug op de foto’s. Ik hoop met deze mooie campagne anderen te inspireren om vooral wel te bewegen, juist voor hun mentale gezondheid.”
Gary Raucher, EVP, ASICS EMEA: “ASICS staat voor Anima Sana in Corpore Sano, oftewel een gezonde geest in een gezond lichaam. ASICS EMEA zet zich hier als merk voor in en gaat op haar kanalen geen foto’s van sport transformaties meer plaatsen die puur gericht zijn op het uiterlijk. Dit wordt ook door onze FrontRunner-community, bestaande uit meer dan 500 renners, omarmd. Ook zij delen enkel beelden die het positieve gevoel van beweging weerspiegelen: de krachtige mentale en emotionele impact van sporten op het hele lichaam en de mind.”
Meer weten? Alle informatie over de ASICS Dramatic Transformation-campagne vind je hier.
1 Het onafhankelijke onderzoek werd in september 2022 door ASICS uitgevoerd onder 5.378 mensen van 16+ in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland, Zweden en Frankrijk.