Medisch advies per app: veel voorkomende winterse klachten
Veel vragen over hoesten, keelpijn en winterdepressie (vooral door jongeren)
Sombere gevoelens die op een winterdepressie lijken, hoesten en keelpijn. Dit zijn veel voorkomende winterse kwalen waar steeds meer mensen per app een medisch deskundige voor raadplegen. Vooral bij twijfel of een bezoek aan de eigen huisarts nodig is, of op momenten dat de huisarts niet direct bereikbaar is. Dit blijkt uit de berichten die binnenkomen bij het medisch contactcentrum van Medicinfo, dat in opdracht van onder andere zorgverzekeraars verschillende gezondheidslijnen en -apps ontwikkelt en beheert. Opvallend veel jongeren maken gebruik van deze vorm van digitale zorg.
Afgelopen jaar heeft de app de telefoon voorbij gestreefd als middel om medische vragen op afstand met een deskundige te bespreken. Het is tenslotte snel, laagdrempelig en gemakkelijk om een persoonlijke vraag te bespreken. Bovendien zijn steeds meer mensen gewend aan communiceren met een appdienst. Vergeleken met vorig jaar werd de app 53% meer ingeschakeld, wat neerkomt op gemiddeld zo’n 85 vragen die dagelijks binnenkomen bij de verpleegkundigen van het medisch contactcentrum.
Top 3 klachten
1. Keelpijn en hoesten
2. Sombere gevoelens
3. Vragen over pilgebruik en soa’s
Dat hoesten en keelpijn in de Top 3 staan is niet verrassend, wel is het dit jaar opvallend dat vragen over sombere gevoelens vooral door jongeren tussen de 16 en 20 jaar gesteld worden. In deze periode denken zij snel aan een winterdepressie maar vaak zijn de sombere gevoelens meer dan dat. Zij kunnen er niet goed de vinger op leggen waar de klachten vandaan komen en willen weten of een bezoek aan de huisarts noodzakelijk is. De medisch deskundigen zorgen er dan na een kort gesprek ook altijd voor dat mensen met deze klachten een volgende stap zetten door ofwel bij hun eigen huisarts, dan wel naar een online huisarts te gaan voor hulp. Vragen over pilgebruik en soa’s, ook vaak gesteld door jongeren, zijn niet seizoensgebonden maar staan het hele jaar hoog in de lijst van meest voorkomende vragen.
Gezondheidstips
Marielle, medisch verpleegkundige bij Medicinfo, heeft een aantal gezondheidstips voor mensen die met keelpijn, hoesten en sombere gevoelens te maken hebben:
Tip 1: ‘Keelpijn gaat dikwijls binnen 7 dagen vanzelf over. De oorzaak is meestal een virus; antibiotica helpen dan niet, ook niet bij milde bacteriële infecties. Tegen de pijn helpen koude dranken, zuigen op ijsblokje of paracetamol slikken en niet roken. Het is belangrijk contact op te nemen met een arts als je mond nauwelijks open kan, slijm niet kan worden doorgeslikt, je zieker gaat worden of wanneer de keelpijn langer duurt dan 7 dagen.’
Tip 2: ‘Hoesten (of een verkoudheid) gaat meestal na 2 tot 3 weken over. Antibiotica helpen niet tegen het virus. Daarom raden we geen (hoest)medicatie aan. Rook niet en vermijd rokerige ruimten. Warme thee drinken is wel goed voor je keel. Bezoek je huisarts als het hoesten langer dan 3-6 weken duurt, je zieker wordt, koorts krijgt, kortademig wordt, suf bent of bloed ophoest.’
Tip 3: ‘Het is goed om sombere gevoelens bespreekbaar te maken. Een medisch deskundige op afstand kan helpen om een klacht helder in beeld te krijgen, en de vraag achter de vraag te vinden. Het is belangrijk dat je altijd iets doet met sombere gevoelens en hulp zoekt om je bewust te worden van de onderliggende reden.’
Gratis hulplijnen
Zorg dat je het nummer van een gezondheidslijn in je telefoon heb staan of download een gezondheidsapp die door verschillende zorgverzekeraars ter beschikking wordt gesteld. Dan heb je 7 dagen per week gratis medisch advies binnen handbereik. Kijk op de website van je zorgverzekeraar om te zien of zij ook een gezondheidslijn- of app aanbieden.
Bron: Medicinfo