Duurzaam eten nu heel gewoon
Op 10 oktober is het tijd voor de tiende Dag van de Duurzaamheid. En dit jubileum blijkt dat duurzaamheid eigenlijk al heel gewoon is. Grote winkelketens en producenten maken dat samen zichtbaar rondom de Dag van de Duurzaamheid. Want ze doen allemaal mee met de landelijke actie: Laat je duurzaam verrassen!
Wel vijf supermarkten zetten enkele producten uit het duurzame assortiment prominent in de etalage in de week rondom de Dag van de Duurzaamheid. Niet de aanbieding maar de achtergrond van de etenswaren staat centraal. Zo licht Lidl toe wat er nou zo bijzonder is aan het Kipster ei: het meest dier- mens- en milieuvriendelijke ei ter wereld! En Plus wijst er graag nog even op dat ze voor hun huismerk zo veel mogelijk kiest voor Fairtrade. Van koffie tot koekjes en chocola, en van hagelslag tot de populaire banaan! Duurzaam gaat immers over het milieu én de mens.
Duurzaam telen
Spar verrast met UTZ gecertificeerde espressobonen, met bio speklapjes en met een biologische, Argentijnse witte wijn. Albert Heijn introduceert dit najaar hun duurzame zuivel die goed is voor koe, boer én bodemgesteldheid. En Aldi steunt met een duurzame lunchbox de plastic soup foundation. Zo laten de supermarkten op hun eigen manier zien hoe ze bijdragen aan en investeren in duurzaamheid. Ook producent Verstegen verrast duurzaam en zet de witte peper in de spotlight. De boeren die op de kleinschalige, Indonesische plantages werken worden getraind om zo duurzaam mogelijk te telen.
Beter bewaren en bereiden
Niet alleen eten maar ook het bewaren en bereiden van eten kan vaak een stuk duurzamer. En ook dat is tegenwoordig makkelijk te regelen. Zo presenteert ETNA een koelkast met een retro look én actueel A+++ energielabel waarin het opgeborgen eten langer vers blijft. Om zo verspilling tegen te gaan. En wie een ATAG inductieplaat koopt, krijgt een inspirerende masterclass inductiekoken van topchef Casper Bürgi cadeau. Dat wordt lekker én duurzaam koken!
Unieke samenwerking
Het jubileum van de Dag van de Duurzaamheid brengt diverse winkelketens en merken samen die het belang van duurzaamheid onderkennen, consumenten ervan bewust willen maken en duurzaamheid een plek geven in hun bedrijfsvoering. Daarbij doen in wel twintig steden winkelstraten mee: ook daar wordt de klant duurzaam verrast. Door deelnemende winkelketens als Kruidvat en C&A, maar ook door MKB’ers die hun duurzame producten in de etalage zetten.
Voor meer informatie: dagvandeduurzaamheid.nl