71% van de Nederlandse vrouwen vindt dat vrouwen te veel op hun uiterlijk beoordeeld worden en te weinig op hun talenten
Vandaag, op Internationale Vrouwendag, start in Nederland de nieuwe Dove campagne #MyBeautyMySay. Uit nieuw onderzoek van Dove, naar het zelfvertrouwen van vrouwen, blijkt dat 71% van de Nederlandse vrouwen vindt dat vrouwen te veel op hun uiterlijk beoordeeld worden en te weinig op hun talenten. Ook geeft maar liefst 69% van de Nederlandse vrouwen aan dat vrouwen zichzelf extra hard moeten bewijzen om serieus genomen te worden. Maar liefst 96% voelt zich wel eens onzeker over zichzelf. Uit nieuw wereldwijd onderzoek van Dove blijkt verder dat de meerderheid van de vrouwen vindt dat foto’s in media, advertenties en social media een onrealistisch schoonheidsideaal neerzetten en de druk vergroten om er perfect uit te zien.
Dove vindt dat schoonheid een bron van zelfvertrouwen moet zijn, en niet van onzekerheid. In de nieuwe campagne #MyBeautyMySay wil Dove vrouwen inspireren met de gedachte dat schoonheid geen belemmering is en dat vrouwen zelf mogen bepalen wat ze mooi vinden en hoe ze eruit willen zien.
Bekijk hier de #MyBeautyMySay video
Vertrouwen in eigen schoonheid daalt wereldwijd significant
In het Dove Global Beauty Confidence Report worden de nieuwe onderzoeksresultaten vergeleken met onderzoek uit 2010. Belangrijke conclusie is dat wereldwijd, met India als uitzondering, het vertrouwen van vrouwen in hun eigen schoonheid significant is gedaald. Deze daling was het sterkst in Amerika. Ook Nederlandse vrouwen blijven kritisch over zichzelf. Ruim de helft (56%) van de vrouwen is niet tevreden over haar uiterlijk, bijna 1 op de 5 (18%) is zelfs ronduit ontevreden. Vrouwen ervaren weliswaar de vrijheid om zichzelf te kunnen zijn, maar veel vrouwen (59%) zijn onzeker over hun uiterlijk en 3 op de 5 Nederlandse vrouwen maken zich druk over het feit of anderen hen wel leuk genoeg vinden. Deze onzekerheid is bij jonge vrouwen (18-24 jaar) nog sterker. De wereldwijde resultaten laten zien dat een laag lichaamsbeeld negatieve gevolgen heeft voor de gezondheid, de psychologische gesteldheid en het sociale leven. Internationaal gezien leggen media nog steeds druk op vrouwen: 69% van de vrouwen en 65% van de meisjes vinden dat media en advertenties een onrealistisch beautystandaard neerzetten.
Social media creëert nieuwe druk
Meer dan de helft van de vrouwen wereldwijd vindt dat social media de druk vergroot om er op een bepaalde manier uit te zien. Daarbij voelen ze de druk om enkel een roze-bril versie van zichzelf te delen waarin uiterlijk domineert. Ook Nederlandse vrouwen geven aan dat social media een vertekend beeld van de werkelijkheid geeft: 64% zegt dat je op social media alleen maar perfecte foto’s van mensen ziet en 71% vindt dat sommige social influencers een vertekend beeld geven van hoe je er als vrouw uit moet zien. 25% van de vrouwen die social media gebruiken, geeft aan dat zij zichzelf regelmatig met andere vrouwen vergelijken op social media en 17% geeft aan dat zij liever geen foto’s plaatsen die waarschijnlijk niet genoeg likes krijgen. Jonge vrouwen scoren op al deze facetten hoger.
#MyBeautyMySay
In haar missie voor een andere kijk op schoonheid en het verhogen van zelfvertrouwen bij vrouwen doet Dove al sinds 2004 onderzoek onder vrouwen. De resultaten vormen de basis voor de Real Beauty campagnes. Ook de recente onderzoeksresultaten vormen de aanleiding voor een nieuwe Dove campagne: #MyBeautyMySay. Er wordt veel commentaar geleverd op hoe vrouwen er uitzien en hoewel dat niet de bedoeling hoeft te zijn, houdt dat commentaar vrouwen ook klein. Dove vindt dat schoonheid een bron van zelfvertrouwen moet zijn, en niet van onzekerheid. In de nieuwe campagne #MyBeautyMySay wil Dove vrouwen inspireren met de gedachte dat ze mogen opkomen voor hun eigen schoonheid en worden er echte vrouwen getoond die ervoor kiezen om schoonheid als een bron van zelfvertrouwen te zien, en niet als een bron van onzekerheid.
Vormgeven aan je eigen schoonheidsidealen
In de nieuwe campagne van Dove komen echte vrouwen met hun unieke verhalen aan het woord: vrouwen die weigerden om het oordeel dat anderen over hun uiterlijk hebben in de weg te laten staan van hun ambities. Van burlesque danseres tot rechter en van bokser tot fashion blogger: ze vertellen allemaal hun verhaal in de nieuwe Dove campagne en bevestigen dat geloof in je eigen talenten je het vertrouwen geeft om het beste uit je zelf te halen. Want hoewel 8 op de 10 vrouwen en meisjes vinden dat elke vrouw en elk meisjes iets moois heeft, voelen heel veel vrouwen zich beperkt door hun uiterlijk. Dove wil hier met de nieuwe campagne aandacht aan besteden en vrouwen inspireren zich niet te laten beperken door hun uiterlijk.
In Nederland zal de #MyBeautyMySay campagne ook lokaal uitgerold worden en zullen er de komende maanden diverse Nederlandse vrouwen geportretteerd worden die zelf uitmaken wat zij mooi vinden.
Dove Real Beauty Manifest
De nieuwe #MyBeautyMySay campagne sluit naadloos aan bij het recent gelanceerde Dove Real Beauty Manifest: drie belangrijke beloften die Dove aan alle vrouwen ter wereld doet. Zo belooft Dove in al haar campagnes altijd echte vrouwen te portretteren zoals ze in werkelijkheid zijn en helpt Dove meisjes en jonge vrouwen om meer zelfvertrouwen te krijgen.
Klik hier voor het Dove Global Beauty Confidence Report
*) Het onderzoek onder Nederlandse vrouwen werd uitgevoerd door Motivaction in februari 2017. In totaal werden 522 vrouwen in de leeftijd van 18 tot 55 jaar ondervraagd met een online vragenlijst.